Skip to content

Statystycznie rzecz biorąc.

Grudzień 2, 2012

Nieco niespodziewanie okazało się wczoraj, że muszę załatwić jedną sprawę. Nie byłoby w tym niczego wyjątkowego, gdyby nie fakt, że trzeba ją było załatwić za Wrocławiem. Ponad 300 km od mojej warowni.

Pomiędzy Krakowem a Wrocławiem droga jest wprawdzie płatna, lecz bardzo dobra. Jedzie się więc spokojnie i nudno jak po stole. Aż by się chciało wyciągnąć książkę. Nawet jednak w takich warunkach zrobienie ciurkiem 600km ( samo załatwienie sprawy zajęło mi pół godziny), jest nieco męczące.

Kiedy wracałem – godzinę przed powrotem – przypomniałem sobie coś co kiedyś słyszałem. Podobno statystycznie, podczas powrotów z długich tras, najwięcej wypadków zdarza się na ostatnich 5 km od celu. Już czujemy się zwycięzcami i mechanizmy uwagi nieco się przytępiają.

Sama teoria jak dla mnie ma sens, nie do tego jednak się chciałem odnieść. Zawsze, odkąd poznałem tę tezę, przyjmowałem ją jako ustalenie. I dopiero wczoraj mnie tknęło. Ale jak statystycznie? Na ostatnich 5ciu kilometrach jest więcej wypadków, niż na całej pozostałej długości? Jakie trasy są wzięte pod uwagę? Dłuższe niż jakaś odległość, ale bez limitu, czy może ze ścisłego przedziału? A może cała długość trasy dzielona jest na 5cio kilometrowe odcinki i one są ze sobą porównywane? Wtedy różnica może być znikoma w stosunku do odcinka np. dwunastego? Czyż nie?

Przecież w zależności od tego jakie podejście zostało przyjęte, waga tego spostrzeżenia może być niezwykle dobitna, lub zupełnie pomijalna!

A podejście zostało zupełnie zakryte słowem-kluczem „Statystycznie”.

Kiedy sobie to uświadomiłem, moje myśli błyskawicznie pobiegły w stronę poszukiwań. Jakie jeszcze stwierdzenia przyjmujemy jako pewniki, bo zostały „statystycznie” potwierdzone? Ile z nich weryfikujemy co do podejścia?

Pozdrawiam

Przemek

From → Inspiracje

Dodaj komentarz

Skomentuj

