Skip to content

Szczeble innowacji.

Luty 20, 2013

Jakiś czas temu dostałem w prezencie książkę „DNA Innowatora. Zostań mistrzem we wdrażaniu innowacji”.

Książka przeleżała dotąd na półce, ostatnio jednak wziąłem ją w końcu do ręki. Dopiero zaczałęm i jestem dopiero na 25tej stronie, lecz już mnie parę rzeczy zastanowiło.

Dwa cytaty:

„Firmami innowacyjnymi prawie zawsze kierują innowacyjni liderzy. Wniosek: jeśli chcemy innowacji, potrzebne nam będą umiejętności twórcze w zespole kierowniczym firmy.”[str.7]

„Innowatorzy unikają pułapki, w którą wpada większość menedżerów. Nie faworyzują status quo i nie przejawiają tendencji do przdkładania istniejącego stanu rzeczy nad alternatywne rozwiązania. Większość z nas po prostu akceptuje status quo. Nawet czasami lubimyu rutynę i nie chcemy zbytnio narozrabiać. Trzymamy się powiedzenia: „Lepsze jest wrogiem dobrego”, ale nie przyjdzie nam do głowy, by zakwestionować to, czy owa „dobra” rzecz jest rzeczywiście dobra. Innowatorzynatomiast uważają, że wiele rzeczy działa po prostu źle. I chcą je poprawić.” [str.22]

Liderzy są bardzo potrzebni, niezależnie czy lider jest w roli managera, woźnego, ksiegowego, informatyka czy kierowcy. A dobry lider jest katalizatorem wszystkich zmian. Kwestie liderów pojawiają jednak się do zerzygania w każdym opracowaniu dotyczącym biznesu. Czytając literaturę biznesową można odnieść wrażenie, że firmy składają się wyłącznie z managerów, liderów, prezesów, i nie ma w nich nikogo innego. Gdzie Ci ludzie, któzy robią robotę? Gdzie jest o nich?

Nie uważam się za szczególnie kreatywego człowieka, więc swoją rolę jako innowacyjnego managera postrzegam, jako katalizator. Moją rolą jest wypracować przestrzeń, dla ludzi naprawdę kreatywnych ułatwić im rozkręcanie ich talentów. Osobiście uważam, że w wielu przypadkach to wystarczy. Jest pewnie jakiś promil ludzi którzy są jednocześnie i liderami i przedsiębiorcami i managerami i ogarniają techniczne aspekty pracy którą wykonuje firma i jeszcze są kreatywni niczym meble z IKEA. Lecz tych jest zwyczajnie za mało. Dla reszty konieczne będzie uzupełnianie swoich własnych deficytów. W tym kreatywności. Kreatywność, wiedza, umiejętności są w ludziach, a rolą lidera jest wypracować przyzwolenie i motywacje do korzystania z tych cech. Łączenie i komunikowanie ze sobą odpowiednich ludzi i usuwanie przeszkód.

To kreatywność i innowacyjność ludzi wykonujących codzienną robotę jest tym, nad czym powinni się mocno strategicznie pochylać managerowie, jeśli chcą być managerami innowacyjnymi.

pozdrawiam

Przemek

 

Reklamy
Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: