Skip to content

Zakrzywianie rzeczywistości.

Sierpień 4, 2013

Zarządzanie jest zagadnieniem wielowymiarowym. Podobnie jak produkcja oprogramowania. Kiedy rzeczywistość robi się na tyle skomplikowana, że ciężko ją kompleksowo obrabiać, w czasie rzeczywistym, nasz mózg przerzuca się na modele, uproszczenia, założenia itp. To oczywiście w znacznym stopniu upośledza trafność naszych sądów i działań, z drugiej jednak strony, bez tego pewnie żadne sądy i działania nie byłyby możliwe.

Wszystkie modele i uproszczenia są błędne. Niektóre z nich są jednak przydatne. Pamiętając o tym podzielę się z Wami moim dwuwymiarowym przemyśleniem o zarządzaniu. Wymiarem który mnie tu interesuje, jest profesjonalizm podwładnych. Tylko ten wymiar. Mam to szczęście, że pracuję z bystrymi ludźmi (uproszczenie 1). Mam znajomego, który pracuje w nieco innej branży również na stanowisku kierowniczym – wyższym hierarchicznie niż moje. Z kilku rozmów jakie z nim odbyłem, wynikało, że ma pecha pracować z idiotami. Leniwymi do tego i nieprofesjonalnymi. Prawdziwe nieszczęście.

Oczywiście każdy z nas dopasował swój styl, do „kategorii” ludzi z którymi pracował (uproszczenie 2). Ja uznawałem, że pracuję z profesjonalistami, którzy chcą robić dobrą robotę (uproszczenie 3). Znajomy zaś poszedł w metody potrzebne, aby nie spuszczać z oka grupy ludzi, która niczego nie pragnie tak bardzo, jak schować się na kilka godzin za regałem i zamrzeć w bezruchu.

Jeśli nie masz natury kaprala w sercu wojskowej fali, to raczej styl przyjęty przez znajomego jest dość męczący.  Najbardziej jednak niezwykłe jest tytułowe zakrzywianie rzeczywistości. Po jakimś czasie rozdźwięk, pomiędzy moją opinią o współpracownikach, a analogiczną opinią znajomego, zrobił się jeszcze większy. On musi pilnować wszystkich jeszcze bardziej. Ja –lada chwila – stanę się zbędny.

Jeśli traktujesz ludzi w określony sposób, to jest spora szansa, że po jakimś czasie, dopasują się do tego obrazu. Jeśli więc nie chcesz niebawem pracować z bandą leniwych idiotów, to pod żadnym pozorem nie traktuj ludzi, jakby nimi byli.

Pozdrawiam

Przemek

Dodaj komentarz

Skomentuj

