Skip to content

Szacunkowe składowe szacunku.

Styczeń 11, 2014

Ostatnio wracając z pracy z nienacka sam siebie zaskoczyłem pytaniem – co w największym stopniu determinuje sposób mojej pracy z ludźmi?

Pierwsza odpowiedź która przyszła mi do głowy, to szacunek. Jakoś tak mam, że szanuję innych. Po prostu. Nie jest to jakieś moje osiągnięcie – raczej cecha. Poza buntowniczym etapem nastolatka, kiedy to nie szanowałem nikogo, w zasadzie od zawsze tak miałem. Na mój brak szacunku trzeba sobie zapracować. Ta cecha bardzo ułatwia mi życie, bo – co nikogo raczej nie zaskoczy – ludzie lubią być szanowani. Mają potrzebę być szanowani.

Skoro zależy nam na tym, aby być szanowanymi, to warto się zastanowić jakie są warunki takiego stanu rzeczy? Może ich być pewnie wiele, ja podam jednak mój prosty przepis, który działa według moich obserwacji, działa bardzo dobrze.

Szacunek innych do mnie, jest konsekwencją dwóch czynników – obu również szacunkowych oraz – jak to często w życiu bywa – umiejetności ich okazywania.

1. Szacunek mój do innych.

2. Szacunek mój, do mnie samego.

3. Stały katalizator – umiejętność okazywania tego innym.

Jeśli szanuję innych i szanuję siebie i potrafię to okazywać (nie epatować. Po prostu okazywać), to prędzej czy później – raczej prędzej, ludzie zaczną szanować i mnie.

Co się stanie jeśli będę stał tylko na jednej z tych dwu szacunkowych nóżek?

Szanując tylko innych, nie siebie nigdy nie zbuduję poczucia własnej wartości. Nigdy też nie zdobędę szacunku tych twardych, którzy mają skłonność do pomiatania. Jeśli nie będę okazywał szacunku do siebie samego, ludzie tego typu błyskawicznie okażą mi także swój brak szacunku a potrafią to robić dotkliwie.

Szanując tylko siebie, stanę się jednym z tych z powyższego akapitu. Czasem to może być i wygodne. Ale na pewno nie jest postawą którą ja chciałbym promować na tym blogu 🙂

pozdrawiam

Przemek

Dodaj komentarz

Skomentuj

